Nakke, skulder, ryg – vor tids smertens barn

Vor tids smertens barn

Moderne livsstil og kontorarbejdspladser har nærmest gjort rygproblemer og –spændinger til en almen lidelse. Vi bekæmper den dårlige ryg med terapi, motion og smertestillende medicin. Lad os rette opmærksomheden mod sengen. Den kan støtte vores ryg hver nat!

Hører du også til kontorfolket med dårlig ryg og stivhed i nakken sidst på dagen? En god kontorstol er et skridt i den rigtige retning, men det nytter ingenting, hvis vi glemmer det møbel, vi opholder os mest i – nemlig sengen. Den bør derfor være vores højeste prioritet, hvis vi vil pleje og forebygge ryglidelser.

Alligevel tænker vi alt for lidt over, hvor vigtig sengen er.

Drop den smertestillende medicin

Et studie foretaget af Syddansk Universitet (SDU) undersøger soveunderlagets betydning for patienter med rygsmerter. Forskerne sammenlignede de tre bedste madrasser, og resultatet viser, at vandsengen er den bedste seng for en smertende ryg – den både mindsker og forebygger ryglidelser.

- Rygpatienter kan have så mange smerter og problemer, at de vågner, hver gang de skal vende sig. Det kan være 10-15 gange, deres søvn vil blive afbrudt på en hård madras. På en trykaflastende madras, som en vandseng eller lignende, er der en tendens til, at de i hvert fald fik en bedre søvn, forklarer en af forfatterne bag SDU-undersøgelsen, kiropraktor Kim Bergholdt.

Det viser sig, at personer med kronisk handicap kan skære ned på deres smertestillende medicin, fordi vandsengens varme har en terapeutisk effekt, der lindrer muskel- og ledsmerter. Det samme gælder for sportsfolk og folk med ”kontorryg”.

Vandmadrassen former sig efter kroppen og giver god støtte, fordi vandet forskyder sig, når du hviler på den. Det betyder samtidig, at madrassen ikke mister sin form over tid, og man skal derfor ikke være lige så opmærksom på at udskifte den, som det er tilfældet med en almindelig madras.

Undgå at din madras bliver en hængekøje

En stor del af befolkningen ligger ikke godt om natten, men de fleste ved det ikke. Kiropraktor Michael Randsøe fra Herlev Kiropraktor Center oplever ofte, at klienter med dårlig ryg roser deres gamle og slidte seng.

- Klienter, der roser deres 20 år gamle seng, er ikke opmærksomme på, at sengen forfalder over lang tid. Det betyder, at de vænner sig til at sove i en dårlig seng og lægger derfor ikke mærke til, at sengen er med til at gøre deres ryg dårligere, siger kiropraktoren.

Michael Randsøe mener, at billige madrasser skal skiftes ud hver tredje år, men at kvalitetssenge holder i noget længere tid.

- De fleste beholder deres madras for længe, og til sidst mister den evnen til at yde modtryk. Det gør madrassen til en hængekøje, der ikke er sund for ryggen. Jeg forestiller mig, at mere end 25 procent af alle danskere sover på en for dårlig madras, fortæller Michael Randsøe.

En god madras, som kan holde i rigtig mange år, er den moderne vandseng.

Den store danske producent af vandsenge, Akva Waterbeds, garanterer, at deres kvalitetsmadrasser efter 10 års benyttelse yder samme støtte og komfort, som de gjorde på den første nat.

Fakta:

Bedre søvn i vandsengen

Studiet ”Better Backs by Better Beds” fastslog, at de kroniske rygpatienter, der sov på vandsengen, oplevede en reduktion af deres rygsmerter på cirka ti procent.

Forskernes tese er, at vandsengen forbedrede søvnkvaliteten og dermed har mindsket deltagernes subjektive opfattelse af smerte.

Husk at -

• En vandseng retter sig efter DIN ryg – ikke omvendt
  • Tempereret vand sørger for komfort – både når det er koldt og varmt udenfor
  • Din søvn bliver dybere og længere i en vandseng – til gavn for både krop og sind